Ponad stu lekarzy z pięciu chórów z Polski zaśpiewało w sobotę 8 czerwca 2024 roku ”Glorię” Antonio Vivaldiego. Koncertowy wieczór odbywał się w jednym z najstarszych gdańskich kościołów, w gotyckiej scenerii wnętrza. Przed licznie zgromadzoną publicznością, która szczelnie wypełniła świątynię zaprezentował się m.in. Gdański Chór Lekarzy, działający przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Gdańsku.
Na gdański koncert do karmelitańskiego kościoła przyjechały też śpiewacze zespoły medyków: Chór Medici Pro Musica z Olsztyna, Chór Remedium ze Szczecina, Chór Medicoro z Białegostoku oraz Chór Medicantus z Warszawy. Lekarzy - muzyków i gości powitał lek. dent. Dariusz Kutella, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Gdańsku.
- Jest mi niezmiernie miło powitać wszystkie osoby. Ten wieczór jest okazją do wysłuchania utworów chóralnych w znakomitym wykonaniu muzyków. To też okazja do zaprezentowania naszego środowiska w zupełnie innej roli. Bardzo się cieszę, ze dziś wieczorem lekarze pokażą swoją artystyczną wrażliwość - mówił prezes OIL w Gdańsku.
Lekarz dentysta Joanna Skonecka śpiewa w tym chórze od kilku lat.
- Muzyka i jej wykonywanie jest dla mnie bardzo ważne. To wspaniały sposób na spędzanie czasu w gronie kolegów, lekarzy, którzy dzielą tę samą pasję. Próby chóru odbywają się w naszej gdańskiej siedzibie. Cieszę się, że dziś dane jest mi wystąpić przed tak dużym audytorium i w tak znakomitym gronie, z innymi lekarzami - chórzystami z Polski - mówiła lekarka przed koncertem.
Wszystkie pięć zespołów wykonywało kolejno utwory a capella. Chóry przygotowali Beata Herman, Bożenna Sawicka, Małgorzata Waruk, Ryszard Handke i Michał Kozorys.
Punktem kulminacyjnym wieczoru był wspólny występ wszystkich chórów lekarskich i solistów - Hanny Zajączkiewicz (sopran) i Eweliny Sielskiej-Badurek (mezzosopran) z towarzyszeniem muzyków orkiestry Capelli Gedanensis pod dyrekcją Michała Kozorysa. Artyści wykonali ”Glorię” RV589 Antonio Vivaldiego. To jeden z najbardziej znanych religijnych utworów włoskiego mistrza baroku, który powstał w 1715 r. Jest wspaniałym przykładem muzyki barokowej, napisanej specjalnie na głosy i orkiestrę. ”Gloria D-dur” Vivaldiego to uroczyste i podnoszące na duchu dzieło, wypełnione żywymi rytmami i żywymi melodiami.
Utwór składa się z 12 części, każda różniąca się tempem i charakterem. Od żywiołowego refrenu otwierającego po spokojne i refleksyjne arie solowe. Utwór charakteryzuje się rozmachem i zdolnością wywoływania u słuchaczy poczucia podziwu i szacunku. Wznoszące się linie wokalne, którym towarzyszą misternie tkane partie orkiestrowe, stanowią przykład mistrzostwa Vivaldiego w komponowaniu zarówno na głos, jak i na instrumenty.
Tekst i zdjęcia Piotr Piotrowski