Już 6 października, w niedzielę, podczas Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J.P. Sweelincka swój recital zaprezentuje ubiegłoroczny laureat drugiej nagrody konkursu, wielokrotnie honorowany w Polsce i za granicą, Marcin Miłosz Grzegorczyk.

Na niemal stu głosowych organach, które znajdują się w Sali Koncertowej Filharmonii na Ołowiance zabrzmią „24 Pièces de fantasie”  Louisa VIERNE, „Cortège et Litanie op. 19 nr 2 Marcela DUPRÉ”,  „Deuxième Fantaisie”, Jehan ALAIN’a oraz „Prélude, Adagio et Choral varié sur le thème du Veni Creator,  op. 4” autorstwa Maurice DURUFLÉ.

W szczególności utwory pierwszego z wymienionych kompozytorów zapadają głęboko w pamięć,  gdyż jak uważa wielu wielbicieli muzyki organowej, jego kompozycje posiadają swój „muzyczny podpis”, który nie pozwala na pomylenie  jego dzieł z żadnymi innymi. Być może jest tak, ze względu na to, że Luis Vierne przez większość życia był niewidomy, co wykształciło u niego niezwykłą wrażliwość muzyczną. Ułomność nie stanęła jednak na drodze ku jego marzeniom i zaistnieniu nie tylko jako kompozytor, ale także główny organista słynnej katedry Notre Dam w Paryżu.

Utwór Dupré, to genialny kawałek który trwa około sześciu minut. Pokazuje pełen zakres dynamiki oraz kombinacji delikatnych dźwięków, jakie można wydobyć z organów. Dupré wykorzystuje dwa główne tematy, które następnie łączy w wielkim finale. Słuchaczy zaskoczy z pewnością pogodny, wręcz słoneczny charakter tego dzieła. „Certege et Litanie” został pod naciskiem agenta kompozytora rozpisany na organy i orkiestrę i w tej właśnie wersji zdobył największe uznanie. Ciekawostką jest, że swoją nieoficjalną premierę utwór miał w sklepie  Wanamaker w amerykańskiej Filadelfii, który dzięki ekscentryzmowi właściciela posiadał wówczas jedne z największych organów piszczałkowych w Stanach Zjednoczonych.

Z kolei utwór Alaina, to klasyczna kompozycja, charakteryzująca się tradycyjną formą.  Mimo to, siostra kompozytora, Marie-Claire Alain, napisała, że rytm zawarty w kilku fragmentach “wymyka się zapisowi nutowemu”, co jest oczywistą przesadą. Być może tym, co miała na myśli, to fakt, ze rytm utworu wymaga sporej zręczności i wyobraźni ze strony wykonawcy, co jednak stanowi dodatkową atrakcję dla słuchaczy. Wśród tematów utworu  znajdziemy także orientalne klimaty, przywodzące na myśl muzykę Maroka i widok zaklinacza węży. Pod koniec jednak Alain powraca do nieskomplikowanej melodii otwarcia.

Ostatnia propozycja programowa, współczesnego kompozytora, jakim był Maurice Duruflé będzie z pewnością przysłowiową „wisienką na torcie”, która przybliży słuchaczom ogrom możliwości brzmieniowych, jakie dają od wieków organy, nie bez przyczyny noszące miano „Króla Instrumentów”.

Warto skorzystać z okazji i wybrać się na październikowy koncert na Ołowiankę, bo choć organy są stałym instrumentem, znajdującym się w Sali Koncertowej, to jednak rzadko mamy okazję, by ich posłuchać.

Termin: 6/10 niedziela, godz. 18:00, Sala koncertowa na Ołowiance
Program:
Louis VIERNE (1870-1937) z cyklu 24 Pièces de fantasie:
Cathédrales
Impromptu
Clair de lune
Toccata

Marcel DUPRÉ (1886-1971)        
Cortège et Litanie op. 19 nr 2

Jehan ALAIN (1911-1940)       
Deuxième Fantaisie JA 117

Maurice DURUFLÉ (1902-1986)   
Prélude, Adagio et Choral varié sur le thème du Veni Creator,  op. 4

 
Bilety
W cenach od 10 do 25 zł  w systemie sprzedaży on-line: www.filharmonia.gda.pl oraz przez platformę sprzedażową: www.bilety24.pl oraz przez aplikacje mobilną na smartfonach; szczegóły na: www.filharmonia.gda.pl

Więcej informacji

Możliwość komentowania została wyłączona.