Ciepły, majowy wieczór, gdańska starówka i Polska Filharmonia Bałtycka. Takie zestawienie proponujemy Państwu na piątek, 30 maja 2014 roku. Pierwsza część koncertu o godzinie 19 w sali koncertowej na Ołowiance, część druga – darmowa – na estradzie letniej Filharmonii Bałtyckiej. Usłyszeć będzie można dzieła francuskich klasyków, a także lżejszy, bardziej rozrywkowy repertuar – największe przeboje muzyki filmowej. Serdecznie zapraszamy na koncert plenerowy z cyklu PROMS w Gdańsku. Piątek 30 maja 2014 r, godzina 19:00.

W pierwszej części koncertu usłyszeć będzie można kompozycje, które wyszły spod ręki najwybitniejszych francuskich kompozytorów. Jednym z nich jest Georges Bizet , którego opera Carmen z 1875 roku stanowi dziś o jego kompozytorskiej sławie, jednocząc w sobie najistotniejsze cechy jego stylu: oryginalną inwencję melodyczną i rytmiczną, klarowność formy, barwność instrumentacji, dramatyzm oraz typowo francuski wdzięk. Na koncercie muzycy wykonają preludium do Aktu I, preludium do Aktu IV oraz Taniec cygański Carmen. Kolejnym wybitnym twórcą będzie tym razem Hiszpan – Pablo de Sarasate. Muzycy wykonają jego interpretację Zapateado, czyli tradycyjnej muzyki andaluzyjskiej.

Z kolei dzieło Maurice Ravela Ma Mèrel’Oye (Moja matka gęś) posiada w swojej historii wątek polski…  Suita określona przez kompozytora jako „pięć utworów dziecięcych”, została pierwotnie napisana w fortepianowym układzie na cztery ręce dla wnuków polskiego rzeźbiarza, Cypriana Godebskiego, z których rodzicami łączyła Ravela bardzo bliska przyjaźń. W 1919 dzieło zostało ujęte w formę baletu z dodanymi czysto orkiestrowymi częściami. W tej postaci kompozycja nie odniosła jednak większego sukcesu, popularna stała się natomiast w formie orkiestrowej suity koncertowej. Nazwa utworu sięga pochodzeniem dawnej literatury francuskiej. Poszczególne części suity osnute są na fragmentach bajek różnych autorów i noszą tytuły nadane im przez Ravela.

Zgromadzeni melomani usłyszą także dwie kompozycje kolejnego Francuza – Camille Saint-Saensa. Będą to utwory Introduction at rondo capriccioso a także Taniec szkieletów (Dance macabre), który jest niewątpliwie najbardziej znanym dziełem patrona francuskiej szkoły konserwatywnej. Posługując się bardzo prostymi środkami muzycznymi, Saint-Saens stworzył plastyczną wizję tej upiornej sceny. Celom muzycznym opisowości służy rytmika, harmonia i barwy instrumentalne. Na zakończenie kojące Medytacje Julesa Masseneta. Wpływ na muzykę jego samego mieli Giuseppe Verdi i Ryszard Wagner, zaś wpływy muzyki Masseneta można odnaleźć w twórczości włoskich werystów, Ruggero Leoncavalla i Pietro Mascagniego.

Po tej muzycznej uczcie czas na przewietrzenie głów i umysłów – zapraszamy Państwa na część plenerową, gdzie w wykonaniu Orkiestry PFB pod kierownictwem Pawła Przytockiego zabrzmią największe przeboje muzyki filmowej. Znane wszystkim niezapomniane tematy z filmów: Gladiator, Patriota, Piraci z Karaibów, Titanic, Dumka, Dziecko Rosemary oraz Matrix (!). Przypominamy, że wstęp na drugą część koncertu na scenie letniej Filharmonii jest bezpłatny.

Bilety na I część koncertu dostępne są w cenach 10–45 zł. Wejściówki można zakupić w systemie sprzedaży on-line: www.filharmonia.gda.pl, przez platformę sprzedażową www.bilety24.pl oraz przez aplikacje mobilną na smartfonach. Szczegóły na: www.filharmonia.gda.pl oraz w kasach PFB (bilety@filharmonia.gda.pl, 58 320 62 62 lub 58 323 83 62).

FRANCUSKIE KOMPOZYCJE I PRZEBOJE MUZYKI FILMOWEJ. Proms w Gdańsku

Piątek, 30 maja 2014, godz. 19:00
Sala Koncertowa na Ołowiance

Możliwość komentowania została wyłączona.