sobota, 24 paź 2020, 9:00
Zgłoś chęć powtórzenia szkolenia
Opłaty | zł0,00 |
Prowadzący | mgr Katarzyna Milska |
Punkty | 6 |
- Komunikacja werbalna z pacjentem oraz jego bliskimi:
-bariery komunikacyjne;
-dystraktory;
-istota precyzji wypowiedzi;
-techniki „aktywnego słuchania”, np.:
- Parafrazowanie
- Precyzowanie
- Klaryfikacja
- Podsumowanie
-efekt pierwszeństwa i efekt świeżości w komunikacji z pacjentem;
-informacja zwrotna a efektywność procesu leczenia.
- Komunikacja niewerbalna:
-mowa ciała-kineza;
-sposób ‘mówienia’ w komunikacji niewerbalnej;
-rola komunikatów niewerbalnych;
-dystans interpersonalny;
-(opcjonalnie) różnice międzykulturowe.
- Rozwój człowieka :
-dziecko, nastolatek, dorosły w średnim wieku, senior – potrzeby rozwojowe
na każdym z wymienionych etapów oraz ich możliwy wpływ na proces leczenia;
-istotne elementy pracy z pacjentem z uwzględnieniem jego wieku oraz sytuacji życiowej (dziecko, nastolatek, dorosły w średnim wieku, senior)
-praca z pacjentem niepełnosprawnym: niepełnosprawność sensoryczna (zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej) oraz fizyczna (osoby z dysfunkcją narządu ruchu).
- Psychologiczne aspekty pracy z pacjentem:
-konfliktowym, agresywnym, manipulującym, pacjentem z zaburzeniami psychicznymi oraz pacjentem terminalnie chorym:
- przyczyny ‘trudnych’ sytuacji;
- sposoby postępowania w ‘trudnych’ sytuacjach;
- istota pracy zespołowej.
- Konflikt:
-konflikt w środowisku zawodowym (relacje między współpracownikami);
-przyczyny konfliktów;
-postępowanie w obliczu konfliktu;
-cykl konfliktu;
-struktura konfliktu (koło konfliktu Moore’a);
-sposoby rozwiązywania konfliktu;
-strategie rozwiązywania problemu z podziałem na etapy.
- Zachowania asertywne w życiu codziennym oraz praktyce lekarskiej jako istotny czynnik zapobiegający wypaleniu zawodowemu:
-różnicowanie zachowań asertywnych, agresywnych i uległych;
-asertywna ochrona granic;
-asertywna odmowa.
- Wypalenie zawodowe:
-charakterystyka;
-przyczyny;
-konsekwencje;
-zapobieganie.
W trakcie realizacji szkolenia oprócz prezentacji i dyskusji przewidziane są ćwiczenia praktyczne mające na celu przyjemne i efektywne przyswojenie wiedzy.