Praca z pacjentem w praktyce lekarskiej w ujęciu psychologicznym- kurs odwołany

sobota, 18 kwi 2020, 9:00

Zgłoś chęć powtórzenia szkolenia

    Opłatyzł0,00
    Prowadzącymgr Katarzyna Milska
    Punkty6

    Program szkolenia:

    • Komunikacja werbalna z pacjentem oraz jego bliskimi:

    -bariery komunikacyjne;

    -dystraktory;

    -istota precyzji wypowiedzi;

    -techniki „aktywnego słuchania”, np.:

    • Parafrazowanie
    • Precyzowanie
    • Klaryfikacja
    • Podsumowanie

    -efekt pierwszeństwa i efekt świeżości w komunikacji z pacjentem;

    -informacja zwrotna a efektywność procesu leczenia.

    • Komunikacja niewerbalna:

    -mowa ciała-kineza;

    -sposób ‘mówienia’ w komunikacji niewerbalnej;

    -rola komunikatów niewerbalnych;

    -dystans interpersonalny;

    -(opcjonalnie) różnice międzykulturowe.

    • Rozwój człowieka :
      -dziecko, nastolatek, dorosły w średnim wieku, senior – potrzeby rozwojowe
      na każdym z wymienionych etapów oraz ich możliwy wpływ na proces leczenia;

    -istotne elementy pracy z pacjentem z uwzględnieniem jego wieku oraz sytuacji życiowej (dziecko, nastolatek, dorosły w średnim wieku, senior)

    -praca z pacjentem niepełnosprawnym: niepełnosprawność sensoryczna (zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej) oraz fizyczna (osoby z dysfunkcją narządu ruchu).

    • Psychologiczne aspekty pracy z pacjentem:

    -konfliktowym, agresywnym, manipulującym, pacjentem z zaburzeniami psychicznymi oraz pacjentem terminalnie chorym:

    • przyczyny ‘trudnych’ sytuacji;
    • sposoby postępowania w ‘trudnych’ sytuacjach;
    • istota pracy zespołowej.
    • Konflikt:

    -konflikt w środowisku zawodowym (relacje między współpracownikami);

    -przyczyny konfliktów;

    -postępowanie w obliczu konfliktu;

    -cykl konfliktu;

    -struktura konfliktu (koło konfliktu Moore’a);

    -sposoby rozwiązywania konfliktu;

    -strategie rozwiązywania problemu z podziałem na etapy.

    • Zachowania asertywne w życiu codziennym oraz praktyce lekarskiej jako istotny czynnik zapobiegający wypaleniu zawodowemu:

    -różnicowanie zachowań asertywnych, agresywnych i uległych;

    -asertywna ochrona granic;

    -asertywna odmowa.

    • Wypalenie zawodowe:

    -charakterystyka;

    -przyczyny;

    -konsekwencje;

    -zapobieganie.

    W trakcie realizacji szkolenia oprócz prezentacji i dyskusji przewidziane są ćwiczenia praktyczne mające na celu przyjemne i efektywne przyswojenie wiedzy.