Praca z pacjentem w praktyce lekarskiej w ujęciu psychologicznym

sobota, 25 lut 2023, 9:00

Zgłoś chęć powtórzenia szkolenia

    Opłatyzł0,00
    Prowadzącydr Katarzyna Milska-Musa
    Punkty6

    Program:
    1) Komunikacja werbalna z pacjentem oraz jego bliskimi:
    -bariery komunikacyjne;
    -dystraktory;
    -istota precyzji wypowiedzi;
    -techniki „aktywnego słuchania”, np.:
    • Parafrazowanie
    • Precyzowanie
    • Klaryfikacja
    • Podsumowanie
    -efekt pierwszeństwa i efekt świeżości w komunikacji z pacjentem;
    -informacja zwrotna a efektywność procesu leczenia.

    2) Komunikacja niewerbalna:
    -mowa ciała-kineza;
    -sposób ‘mówienia’ w komunikacji niewerbalnej;
    -rola komunikatów niewerbalnych;
    -dystans interpersonalny;
    -różnice międzykulturowe.

    3) Rozwój człowieka :
    -dziecko, nastolatek, dorosły w średnim wieku, senior – potrzeby rozwojowe
    na każdym z wymienionych etapów oraz ich możliwy wpływ na proces leczenia;
    -istotne elementy pracy z pacjentem z uwzględnieniem jego wieku oraz sytuacji życiowej (dziecko, nastolatek, dorosły w średnim wieku, senior)
    -praca z pacjentem niepełnosprawnym: niepełnosprawność sensoryczna (zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej) oraz fizyczna (osoby z dysfunkcją narządu ruchu).

    4) Psychologiczne aspekty pracy z pacjentem:
    -konfliktowym, agresywnym, manipulującym, pacjentem z zaburzeniami psychicznymi oraz pacjentem terminalnie chorym:
    • przyczyny ‘trudnych’ sytuacji;
    • sposoby postępowania w ‘trudnych’ sytuacjach;
    • istota pracy zespołowej.

    5) Konflikt:
    -konflikt w środowisku zawodowym (relacje między współpracownikami);
    -przyczyny konfliktów;
    -postępowanie w obliczu konfliktu;
    -cykl konfliktu;
    -struktura konfliktu (koło konfliktu Moore’a);
    -sposoby rozwiązywania konfliktu;
    -strategie rozwiązywania problemu z podziałem na etapy.

    6) Zachowania asertywne w życiu codziennym oraz praktyce lekarskiej jako istotny czynnik zapobiegający wypaleniu zawodowemu:
    -różnicowanie zachowań asertywnych, agresywnych i uległych;
    -asertywna ochrona granic;
    -asertywna odmowa.

    7) Wypalenie zawodowe:
    -charakterystyka;
    -przyczyny;
    -konsekwencje;
    -zapobieganie.
    W trakcie realizacji szkolenia – jeżeli pozwoli na to sytuacja – oprócz prezentacji i dyskusji przewidziane są ćwiczenia praktyczne mające na celu przyjemne i efektywne przyswojenie wiedzy. Jeżeli okoliczności nie będą sprzyjające, to zajęcia odbędą się w trybie online.